Wind op kop? – Enkele tips

Deel de lasten

Rij in de slipstream van een andere fietser. Dit kan je 30% schelen in energie!! Als je in een groep fietst, profiteer je het meest als je in het midden fietst: dit kan zelfs 50% van je energie schelen! Doe korte beurten wanneer je aan kop rijdt met een groep. Té lang kopwerk doen, kan zich nadien cash betalen en kan je worden gelost.

Tandje zwaarder

Rijden op een iets zwaarder verzet maakt het iets makkelijker om kracht te blijven zetten op die pedalen! Duik zoveel mogelijk waar het kan onderin je beugels en hou je armen dicht tegen je lichaam en maak je zo klein mogelijk.

Use it, don’t lose it

Fietsen tegen de wind in terwijl je aan het trainen bent heeft zeker en vast voordelen. Het voelt vaak aan als klimmen, maar dan zonder die heuvel. Het vereist meer inspanning en het voegt zeker variatie toe aan je training.  Zie het als een leuke training en een extra uitdaging. Geniet ervan, glimlach en het zal beloond worden. Je wordt er alleen maar sterker van.

Banden

Goed opgepompte banden veren minder en zorgen voor een lagere weerstand.

Strakke kledij

Het scheelt of je mee wapperende kleding draagt of dat je strak in pak bent! Kleding die wappert remt af. Het is een detail, maar alle beetjes helpen.

Embrace it

Een positieve houding is de beste manier om die tegenwind te verslaan. 

Over de auteur

Kristof De Bruecker

#Freelance #SAP problem solver - Liker of Gadgets - Allergic to wasp - Gentlemen in traffic - Fuelled by #Grinta #strava