Hoe blijf je gemotiveerd?

Op onze Facebook Group werd er al uitgebreid gesproken over iedereen zijn doelen voor 2017. De meesten zijn dan ook al in volle voorbereiding hiervoor. Maar hoe blijf je nu de motivatie vasthouden? Een aantal tips voor te vermijden dips.

1. Stel jezelf een doel

Dit is wellicht de meest evidente tip. Velen van jullie hebben al bepaalde wedstrijden op de agenda geplaatst. Maar een doel kan ook een bepaalde trainingstijd verbeteren zijn, een concreet aantal kg verliezen of een vastgesteld fitheidsniveau behalen.
Zorg er wel voor dat het haalbaar is binnen een niet al te lange termijn. Een (eerste) doel mag maximum 3-4 maanden ver zijn. Is je belangrijkste wedstrijd pas in september? Plan dan een aantal kleinere targets in de aanloop hiervan.
Wat je ook vooropstelt, kies iets uit waar je vol enthousiasme kunt naar uitkijken!

2. Sport samen

Alleen trainen is in principe misschien wel het allerbeste, omdat je je perfect aan je trainingsplan kunt houden. Maar op dagen waar de motivatie ver te zoeken is, maakt dit het wel nog moeilijker. Het is altijd goed om één of meerdere groepstrainingen in te bouwen in je planning. Of zoek een vaste trainingsbuddy, zo kunnen jullie mekaar blijvend motiveren. Denk hiervoor ook zeker ook eens aan je collega-Bluebirds 🙂

3. Maak een planning

Al onze agenda’s zitten vol voller volst. Tijd vinden om te trainen is dan soms ook moeilijk en het meest ingeroepen excuus om trainingen te laten vallen.
Er is maar één oplossing: vaste trainingsmomenten in je weekplanning plaatsen en daar rigoreus aan vast houden. Overschat jezelf of je beschikbare tijd niet. Beter 3 korte trainingen die je effectief ook uitvoert dan 6 momenten per week die je voortdurend laat schieten.

4. Personaliseer

Eens je planning gemaakt zorg je er best voor dat je trainingsmomenten op jouw maat zijn. Het ultieme is natuurlijk een persoonlijke coach die je planning helpt opstellen, zorgt dat je je eraan houdt en bijstuurt waar nodig. Maar dit is zeker niet voor iedereen haalbaar. Gelukkig is er ook heel wat online trainingssoftware te vinden die je hierin kan bijstaan.
Eén gouden tip: laat jezelf testen vóór je een plan opstelt. Zo kun je veel gerichter én dus beter gaan werken!

5. Hou het aangenaam

Als je geen plezier haalt uit je trainingen, dan wordt het heel moeilijk om ze vol te houden. Een aantal voornoemde zaken kunnen hier zeker al bij helpen. Zoals trainingen op maat en een regelmatige groepsrit of -loop.
Durf tussendoor ook al eens af te wisselen. Ga bijvoorbeeld voor een onvoorziene langlaufttraining op de Hoge Venen bij plotse sneeuwval. Of ga eens zwemmen, MTB’en, skeeleren, cyclocrossen, enz.  Zelfdiscipline en flexibiliteit kunnen perfect samengaan.

6. Resultaat = motivatie

De beste motivator blijft absoluut het gevoel van vooruitgang. Hou je aan alle bovenstaande tips en al je doelen worden zeker haalbaar!

We zijn natuurlijk ook benieuwd wat jouw tips & tricks zijn voor de moeilijke momenten. Deel je ervaringen met ons in de comments.

Inspiratie: TrainingPeaks Blog

Over de auteur

jannedecloedt

Dertig-en-nog-iets • eeuwig nieuws- en leergierig • sociaal op media, ernaast soms minder • estheet • volg mij of vooral niet... Food • Cycling • Music • Design