You’ve got the power!

Je hebt recent de investering gedaan in een vermogensmeter op je fiets maar hoe verander je dat “speeltje” nu in een efficiënte trainingstool?

Eerst moeten we eens dieper ingaan over wat het nu juist meet. Als je tijdens je eerste rit je fietscomputer in het oog houdt zie je constant cijfertjes veranderen. Eens op de pedalen staan zorgt voor een piek van 300-400 watt bij gewoon rustig fietsen zakt dit al snel terug naar 100watt.
Je vermogen wordt uitgedrukt in Watt en is een uitkomst van de snelheid x kracht.

De snelheid is gewoon de rotatiesnelheid van je crank, iets dat je ook gewoon kan meten met een cadansmeter. De kracht (ook wel koppel of in het engels “Torque” genoemd) is echter iets moeilijker te meten. Nu omdat we niet allemaal ingenieurs (ikzelf inclusief) zijn probeer ik het simpel voor te stellen. Binnenin de crank bevinden er zich rekstripjes in een dunne metalen folie. Doorheen deze metalen folie loopt er een kleine elektrische lading. Wanneer er kracht op de pedalen wordt gezet rekken deze stripjes uit en verandert de elektrische lading. De meter is dan zo gekalibreerd dat hij daaruit de kracht kan aflezen welke hij dan vermenigvuldigd met de snelheid. En zo verschijnen de wattagecijfers op jouw computer. Nu is dit de methode dat de meeste wattagemeters gebruiken (SRM,Stages,Power2Max,infocrank) en zijn de andere systemen zoals powertap,bePRO en dergelijke er grotendeels een afleiding van.

Nu we weten hoe onze meter werkt komt natuurlijk de belangrijkste vraag.
Wat doen we er mee?
Het grootste voordeel aan het rijden van een vermogensmeter is dat je direct op je scherm ziet verschijnen wat je aan arbeid aan het leveren bent op dat moment. Je hartslag is een reactie van je lichaam op die geleverde arbeid. Ik toon dit aan met een voorbeeld: Je rijdt rustig langs het kanaal met je hartslag nog onder je vetdrempel, je wattage ligt rond 150watt. Je perst er eens een maximale sprint uit en haalt gedurende 10 seconde een gemiddelde van 800 watt. Na die 10 seconden ga je terug verder op je normale tempo. Je zal ook een piek in je hartslag zien maar deze zal maar zichtbaar zijn NA je interval en zal ook helemaal niet zo hoog zijn en zal snel terug afzwakken. Dit is op trainingsgebied een enorm verschil!

Je kan ook altijd je trainingen perfect afwerken in tegenstelling tot hartslag. Hartslag is een variabele die beïnvloed kan worden door verschillende factoren (hormonen, inname van cafeïne, stress,…) terwijl je wattage altijd constant is (op voorwaarde dat hij goed gekalibreerd is!!!).

Dit enorme voordeel heb je op de fiets maar het is vooral de analyse achteraf die je kan doen bij een powerfile waar je zeer waardevolle gegevens kan uithalen.

  • Je kan je eigen vooruitgang (of achteruitgang) in conditie volgen via de PM chart en kan zo pieken naar specifieke doelen.
  • Je leert jezelf kennen als renner, wat zijn je sterke punten of je zwakke punten.
  • Je kan je eigen conditietesten uitvoeren op de fiets. De traditionele inspanningstest heeft nog altijd zeer veel waarde voor een atleet en ik kan het aan iedereen aanraden om zeker minstens 1 maal per jaar een inspanningstest uit te voeren maar met een vermogensmeter kan je ook bepaalde testen doen om vooruitgang in je conditie te bepalen en zo je Powerzone’s daar aan aan te passen. De zogenaamde FTP test waar je op deze site al een interessant artikel kan over terugvinden.

Hopelijk zijn jullie hiermee al wat meer wegwijs in de wereld van de vermogensmeting.
Indien er nog specifieke vragen zijn of jullie nog graag meer uitleg over dit onderwerp hebben of graag iets zien verschijnen over een specifiek onderdeel van training plaats dan zeker een reactie hieronder.

Over de auteur

leusken

Bike enthousiast - Cycling performance Coach @360-sports.be - Head coach @ Wielerschool Affligem - Always looking for new adventure or a new bike ;-)

  • Kristof De Bruecker

    Misschien moeilijk om een blog over te schrijven, maar hoe analyseer je een training gebaseerd op vermogen?

    • Jay Queue

      Zou wel eens plezant zijn moest er iemand een korte samenvatting van Golden Cheetah maken bvb 😉

      • Misschien moet je dat zelf doen, bijvoorbeeld? 😉

        • Jay Queue

          Iemand die de onder andere w’ (w bal) kent zo. Dat spel heeft een miljard settings:(
          ’t Enige wat ik kan is de FIT file inladen 😐