Loopkledij

Lopen is een laagdrempelige sport zeggen ze. Het enige wat je nodig hebt zijn schoenen, sokken, een broekje en een loopshirt. Dat sommige schoenen tot 300€ kosten en dat de meeste lopers er niet als de eerste beste carnavalsgek willen bijlopen wordt dan wel even verzwegen. En natuurlijk klopt dat ergens wel hoor, laagdrempelig. Maar wanneer de afstanden opgedreven worden, wanneer er wedstrijden gelopen worden, heb je misschien wel wat nood aan andere kledij.

Sokken

Het nut van goede sokken lijkt me simpel. Ze zitten rond je voeten en het zijn je voeten die kilometers lang tegen de grond smakken. Een comfortabele sok, liefst met wat demping en aangepast aan de linker en rechtervoet, is een absolute must. Dit kan een korte of een lange sok zijn naargelang het weer of wat het prettigst aanvoelt. Zelf vind ik de combinatie van een sok en een tube het leukst maar als het koud is, opteer ik voor lange tot net onder de knie. ( Tube is een sok zonder de voet )

Compressed or not compressed?

Zoals met alles heb je het pro kamp en het contra kamp. Het contra kamp toont aan dat atleten niet sneller lopen met compressie sokken of ander compressie materiaal. Ik volg dat volledig. Je gaat niet sneller lopen, toch niet merkbaar, maar wat ik niet geloof is dat ze totaal niets doen. Waarom geven ze oudjes steunkousen en waarom gebruikt het hele pro-tour wielerpeloton recovery sokken? Dus ja, ik geloof in het nut van de compressiesok. Ze is absoluut overbodig op gewone loopjes maar ik kan niet zonder op +10k trainingen en competities waar de gas helemaal open gaat. Ze helpen tegen dat stramme gevoel in de kuiten, ze geven steun en voelen aangenaam aan tijdens die lange run. En als je eens een trainingsweekje hebt van 90 km, helpen ze me enorm tegen de pijn en stijfheid. Ik draag dan zelfs tubes bij het slapen als ik na een run pijnlijke kuiten heb. De spanning werkt de stijfheid wat tegen en tegen de ochtend erna voel ik me beter hersteld.

Broeken

Waar je echt op moet letten bij broeken zijn naden. Iedereen kent ze wel, die shorts met dat extra netje in om de zaken op zijn plek te houden onderaan. Als die dingen in je lies snijden, 2 uur aan een stuk, kan dat wel eens serieuze schuurwonden veroorzaken die je wil tot lopen voor een paar dagen wegnemen. Opteer je toch voor een short of losse broek, kies dan ook voor een naadloze boxer verkrijgbaar in de meeste sportwinkels voor enkele euro’s. Een gewone klassieke slip kan trouwens hetzelfde probleem geven als dat netje van hierboven.

Zelf opteer ik altijd voor een compressiebroek. Het geeft wat extra steun en zit vaster wat het schuren beperkt. Voor wedstrijden kies ik sowieso voor mijn Compressport materiaal. Nog geen enkele andere broek tegen gekomen die zoveel steun geeft als de Brutal Trail broek.

 
Compressport Brutal Trail short

Alleen is dat materiaal fragiel en duur. Om te trainen gebruik ik dan ook gewoon het materiaal uit de Decatlon. Daar is helemaal niks mis mee en ben zelfs redelijk fan van hun trail lijn. Vooral de short met de compressiebroek in kon me al echt bekoren. Het voordeel van compressiebroeken is dat die meestal ook vakjes hebben om gels in te stoppen. In die trailbroek van de Decathlon gaat zelfs mijn iPhone inclusief battery cover mee in wat dat irritante armbandje overbodig maakt. De langste afstand die ik met die broek deed was 20km, zonder onderbroek en het belangrijkste, zonder irritatie. Ik kom er zeker nog op terug als ik ze eens op een langere trail gebruik.

 
KANERGY TRAIL broek van Decathlon met handig zakje voor en achter + extra ruimte voor gels

Truitjes en shirts

Voor mij hier hetzelfde principe als bij broeken, spannend graag! Het effect van compressie materiaal op het lichaam, hoewel merken uiteraard beweren dat het de bloedsomloop verbetert en de houding corrigeert, lijkt mij eerder miniem. Waarom ik het dan gebruik? Simpel! Als het kan bewegen, kan het schuren en als het kan schuren, kan het irriteren. Niet dat alle loopshirts pijnlijke tepels of zo veroorzaken maar beter voorkomen dan genezen. En ook met shirts houd ik mij aan mijn merk en gebruik ik het Compressport trail shirt. Deze zijn fijn en hebben voldoende vakjes en zakjes waar je gels in kwijt kan zonder dat ze gaan schudden. Maar ook hier grijp ik terug naar het materiaal van de Decathlon als het gaat over training. Niks mis met hun loopshirts al zijn ze net iets minder intelligent gemaakt en zit zeker in hun trailshirt alles wat losser.

 
Compressport vs Kalenji shirt. Bij het shirt links zie je onderaan de handige vakjes.

Tank tops

In de zomer ben ik al eens geneigd om een tank top te gebruiken, zeker bij warme temperaturen. Maar als je gevoelig bent voor schuren blijf je hier eerder van weg. Bij de meeste van die shirts zit de naad aan de zijkant net onder de oksel. Wanneer je armen erover schuren, kan dat wondjes veroorzaken aan de binnenkant van de bovenarm en meestal voel je zoiets als het te laat is. Ook als je een drinkzak, trailvest, … gebruikt kan je best zorgen dat er geen onderdelen het blote lichaam raken voor dezelfde reden.

Wind, koude, ijs en regen

Wat als het wat kouder en natter wordt? Eigenlijk verandert dat niks aan de zaak. Bij regen wordt de korte eventueel een lange broek om de knieën warm te houden. Spannend materiaal neemt minder vocht op en droogt, omdat het tegen het warme lichaam plakt, sneller op na een bui. Een regenvestje heb ik 1 maal in mijn leven gebruikt … nooit meer. Zelfs ademende modellen doen me koken van binnen zodat je natter wordt binnen in dan van buiten af. Het enige wat ik gebruik tegen regen is een fluo vestje, maar wel een goed vestje. Geen mouwen, vooraan waterdicht en achteraan deels ademend. Borst en motor droog en warm, al de rest … fuck it.

Op zich is koude iets leuker dan regen want je wordt niet nat tenzij je te warm kleedt en zwaar transpireert. Echt waar, mijn winterset is zowat dezelfde als mijn zomerset. Onder het loopshirt gaat een thermisch shirt met lange mouwen van ODLO, aan de handen gaan MTB fietshandschoenen, aan de hals een kraagje dat je eventueel over de mond en neus kan trekken en op het hoofd een petje. Neen, geen mutsen, en moonboots, … want als je jezelf te warm kleed, ga je zweten en dat vocht koelt af waardoor je de koude versterkt. Dus koud vertrekken en even doorbijten, die warmte komt vanzelf wel. Het komt zelfs vrij vaak voor dat ik de mouwen nog oprol, handschoenen weg steek en de kraag rond de pols draai wegens te warm eenmaal ik een paar kilometer ver ben.

Looplampjes

Als je in slecht verlicht gebied woont, het asfalt waar je loopt slecht is of je wil je toch in het bos wagen voorzie je best een looplamp. Ik gebruik zelf een Revolt Black Diamond maar ik denk dat er 1000 alternatieven zijn. Decathlon heeft een model dat over de borst gedragen wordt. Misschien comfortabeler dan op het hoofd maar ik verlicht graag daar waar ik naartoe loop. Zeg maar dat ik met mijn lichtbundel de weg die komt wat af scan. Ik heb ook men twijfels als je dat ding draagt i.c.m. een hartslagmeter. Het zal wel prima werken als je gewoon op de weg blijft. Let bij de lampen op het aantal lumen. Hoe meer hoe beter natuurlijk maar ik zet de mijne bv. op een mindere stand als je de weg kent en op een straffe bundel als ik het bos induik. Je wil niet zonder licht vallen, dus wees spaarzaam. Mocht de mijne het begeven ging ik voor een PETZL NAO+. Tot 700 lumen en die regelt zelf zijn bundel om batterij te sparen waardoor hij tot 15u kan werken. Laat die Ultra nacht trail maar komen dan.

Link naar het origineel van @wimmatthyssens

Over de auteur

Kristof De Bruecker

#Freelance #SAP problem solver - Liker of Gadgets - Allergic to wasp - Gentlemen in traffic - Fuelled by #Grinta #strava