Zwift

Omdat Zwift toch steeds bekender wordt en omdat ik vermoed dat meer mensen een leuk alternatief zoeken om de winterdagen door te komen, geef ik hier enkele Tips & Tricks voor Zwift.

Voor mij is Zwift vooral een leuke manier om op de rollen toch een sociaal gevoel te hebben. Vorige winter heb ik toch menige uurtjes versleten op de rollen met behulp van Zwift. Geen enkele keer heb ik me hier bij verveeld.

Ik ga er vanuit dat iedereen wel een programma kan installeren en zichzelf een account kan aanmeten en de app installeren op zijn telefoon. Echter is er een vraag die ik dikwijls hoor. Velen denken namelijk dat je Zwift enkel kan gebruiken met een Smarttrainer of een powermeter. Dit is niet waar. Als je een snelheidsmagneetje hebt en een cadansmeter die ANT+ compatibel zijn en een van de vele ondersteunde klassieke rollentrainers hebt, kan je al aan de slag. Enkel nog een USB ANT+ stick kopen om de gegevens te kunnen ontvangen op de computer. De goedkoopste is meer dan goed genoeg.

Via http://zwift.com/get-started/ kan je halverwege de pagina bij Classic trainers zien welke gewone rollen ondersteund worden. Toch al een aardige lijst. Je kan eveneens op die pagina in de rubriek erboven zien of je Smart Trainer ondersteund wordt. Als je ook hartslagmeting wil, dient je hartslagmeter uiteraard ook ANT+ te zijn.
Aan de slag dan maar. Als je Zwift opstart kan je kiezen om gewoon vrij te rijden of een work-out te doen. Je kan zelfs je eigen work-out creëeren of er eentje laden van http://www.zwiftworkouts.com/. Op die laatste site vind je tonnen work-outs en zo een work-out is vele malen leuker te doen via Zwift.

Maar wat voor mij dus het grootste pluspunt is, zijn de groepsritten. Hierbij maak je dat je aan de start staat op een bepaald uur en rij je samen met anderen van over de gehele wereld. Je stuurt berichten naar elkaar of praat zelfs met elkaar via Teamspeak. De vele groepsritten die georganiseerd worden, kan je raadplegen via http://zwiftcalendar.com/. Er zijn VEEL groepsritten en als je klikt op een van de ritten zal je ook zien welk tempo er nagestreefd wordt en wat het doel is van die rit.

De grote georganiseerde groepsritten zijn geëvolueerd naar events. Je kan deelnemen aan die ritten door in de app je in te schrijven voor het event. Log dan een kwartiertje voor de rit in en dan kan je linksonder in het scherm JOIN RIDE kiezen. Dan wordt je in een soort warming-up zone geplaatst waar je al stationair kan trappelen om op te warmen. Leuke gimmick: iedereen staat daar op rollen. Je truitje wordt ook automatisch aangepast naar de groepsrit trui. Zo een event heeft als voordeel dat alle boodschappen die de leider typt, in het groot op je scherm getoond worden. Tevens krijgt de leider een grote gele pijl boven zijn hoofd. Blijf dus bij hem/haar en luister wat ze zeggen. Zij weten wat te doen.

In groep rijden op Zwift biedt voordelen. Zwift houdt rekening met het drafting effect. En het drafting effect is echt groot in grote groepen. Plots gelost worden en je zal merken dat je serieus uit je pijp dient te komen om terug in de groep te komen. In de groep blijven, dicht bij de leider is dus de manier om het jezelf makkelijk te maken.

BLIJF ALTIJD TRAPPEN!!! Dit is de belangrijkste les die ik geleerd heb om een groepsrit af te werken. Er zit altijd wat vertraging op tussen wat je sensoren meten en wat uiteindelijk door Zwift omgezet wordt in beweging. Als je dus denkt om even op iemand te wachten en je houdt de benen stil, kan het zijn dat die persoon/groep je voorbij snelt. En tegen dat jij terug op snelheid komt is de persoon/groep weg en moet je in de achtervolging. Het is dus beter om gewoon even een versnelling of twee lager te schakelen en de persoon/groep zelf het gat te laten dichten. Geloof me, dit is een van de beste tips die ik maar kan geven.

Teamspeak. Gebruik het, als i het maar om te luisteren. De meeste groepsritten hebben de kern op teamspeak. Vele malen makkelijker dan de berichten lezen op het scherm, is gewoon luisteren op het scherm. Teamspeak kan je downloaden op http://www.teamspeak.com/.
De server gebruikt voor Zwift is ts21.gameservers.com:9149

Vergeet enkel niet Push-To-Talk in te stellen zodat je niet continu uitzendt op het kanaal.

Mijn favoriete groepsritten zijn die van ZZRC en ZSUN. ZZRC (Zwift Zlow Riders Club) is een leuke gemoedelijke groepsrit van ongeveer een uurtje. Niet de vlugste, maar je moet toch ook al wat trappen. Vergelijk het met een rit met de wielerclub. Wil je het toch iets harder, rij enkele keren mee en wordt Sweeper. Dan moet je diegenen die uitvallen trachten terug te brengen. Keihard intervaltraining is dat dan 😉
ZZRC rijdt op maandag-, dinsdag- en vrijdagavond.

Daarnaast is er ZSUN. Die is er gekomen omdat de oprichter van ZZRC al te druk was om 3 ritten in goede banen te leiden. Daarom is er in eerste instantie een afsplitsing gekomen door enkele leden van ZZRC die ook op zondag wensten te rijden. Zij rijden ook langer dan ZZRC.

Oorspronkelijk begonnen met enkel een 50tal km op zondag, zijn er nu ook nog 2 ritten extra bijgekomen. De ZSUN rit op zondag is iets vlugger en heeft een zeer grote fanbasis. Zondag werd trouwens een van de grootste groepsrit ooit op Zwift gerealiseerd met 135 starters.

Op dinsdag heb je de ZSUN chain gang ride. Dit is een drop out rit geleid door 1 persoon die een goed uur rondrijdt aan 3 tot max 4w/kg. Kan je niet meer mee? Pech, dan wordt je gedropt. Vergis je niet, 3 tot max 4w/kg is echt intensief, voor mij toch in ieder geval. Het is eens iets anders. Op zaterdagochten doet deze persoon nu sinds kort ook ZSUN base builder training waarbij er gedurende een 2tal uur op een goed tempo 2.5w-3w/kg gereden wordt. Ook een pittig ritje dus.

Verdere tips die ik kan aanraden:

Zet een ventilator naast je. Doordat je stationair blijft, creër je als het ware een warmtedeken rondom je lichaam en koel je zeer slecht af. Er blijft een warme luchtlaag rond je lichaam hangen die je lichaam isoleert en verhindert om verder af te koelen. Een ventilator, hoe klein ook, maakt al een wereld van verschil.

Zet veel water klaar, je zweet enorm veel en het is niet ondenkbaar dat je krampen krijgt door watertekort. Sportdrank is zelden nodig tenzij je echt voor 2u en langer rijdt op de rollen. Een goeie recupdrank zal zeker wel zijn effect hebben.

Om storing van je GSM en wifisignaal tegen te gaan met je USB ANT+ stick, koop een USB verlengkabel.

Verder zijn de mogelijkheden en de instellingen van Zwift zo uitgebreid dat ik onmogelijk alles aan bod kan brengen. Er zijn verschillende BBB’ers die Zwift gebruiken. Stel je vraag hier of via Twitter en ik ben ervan overtuigd dat je snel antwoord zal hebben. En ben je echt niet zeker dat Zwift wat voor jou is, weet dat de eerste 50km gratis is en als Strava Premium lid krijg je bovendien 2 maanden gratis. Geen excuses dus om het eens uit te proberen!

Auteur: Dimitri Vanassche

Over de auteur

jannedecloedt

Dertig-en-nog-iets • eeuwig nieuws- en leergierig • sociaal op media, ernaast soms minder • estheet • volg mij of vooral niet... Food • Cycling • Music • Design

  • En direct al een bijdrage van mij online!!